Sabancı Üniversitesi Eğitim Reformu Girişimi tarafından düzenlenen 8.Eğitimde İyi Örnekler Konferansı’nda Doğa Koleji Drama ve Tiyatro bölümü “O Çocuğun Yerinde Olsaydım” adlı drama ve tiyatro projesini sundu. 1097 başvuru içinden 71 sözlü sunuşun kabul edildiği konferansta doğrudan drama ve tiyatro alanıyla ilgili tek sözlü sunuş projesi “O Çocuğun Yerinde Olsaydım” idi. Doğa Koleji Drama ve Tiyatro Bölüm Başkanı Bülent Sezgin ve Atakent Doğa Koleji Drama Eğitmeni Çiğdem Kır’ın birlikte sunduğu projeye ilgi yoğundu. 50 kişinin katılım gösterdiği sözlü sunuşta, ortaokul öğrencileriyle insan hakları haftasında üretilmiş bir drama ve tiyatro projesinin sunumu yapıldı. Sunum başlıkları aşağıdaki şekilde gerçekleşti. Ancak sunum sırasında öğretmenlerin insan hakları ve ötekileştirme kavramını kavrayabilmesi için uygulamalı iki çalışma yapıldı. İlk çalışma toplumsal hiyerarşiyi tartışmak amaçlı bir forum tiyatro uygulaması idi, katılımcılar kura ile mesleklerini seçtiler, seçilen meslekleri sıraladılar. Sıralama biçimi üzerinden politik ve eğitsel tartışmalar yapıldı. İkinci olarak, Bertolt Brecht’in Kafkas Tebeşir Dairesi adlı oyunun Dava sahnesi okuma tiyatrosu şeklinde öğretmenler ile birlikte sergilendi.
“O Çocuğun Yerinde Olsaydım” Projesi Sunuş Özeti:
PROJE NASIL ORTAYA ÇIKTI?
- Demokrasi ve vatandaşlık konseptinin öğrencilerle tartışılma ihtiyacı
- Çağdaş gösteri anlayışıyla performans hazırlanması ve klasik tören gösterilerine alternatif oluşturma
PROJENİN AMAÇLARI
- Farkındalık ve duyarlılığın artırılması
- İnsan haklarını çok boyutlu bir şekilde öğrenme
- Sanattan yola çıkarak öteki kavramına karşı empati oluşturma
- Çocuklardan çocuklara değer eğitimi
PROJENİN HEDEF KİTLESİ
- İlköğretim 7-14 yaş grupları proje kapsamındadır. İlköğretim 6-8 sınıf öğrencileri uygulayıcı, 1-5 sınıf öğrencileri ise izleyicidir. Çalışma toplam 250 öğrenci üzerinde uygulanmış ve 500 öğrenci tarafından izlenmiştir.
PROJENİN UYGULAMASI
- İnsan hakları ile ilgili öğrencilerin görüşleri alındı.
- Öteki kavramı sorgulandı.
- Evrensel İnsan Hakları beyannamesi okundu.
- Hak ve demokrasi kavramlarından yola çıkarak doğaçlamalar yapıldı, ardından doğaçlamalar üzerine konuşuldu.
- Bertolt Brecht’in Kafkas Tebeşir Dairesi isimli oyununun “Dava” sahnesi okuma tiyatrosu formatında sınıfta canlandırıldı. Sonra ortaya şu soru atıldı: “O çocuğun yerinde olsaydın ne yapardın?”
- Bu sorudan yola çıkan öğrenciler görüşlerini yazılı ödev olarak sundular. Ödevlerde alternatif fikirler ortaya çıktı.
- Sınıflarda yapılan oylama sonucunda seçilen fikir üzerinden “O çocuğun yerinde olsaydın ne yapardın?” adlı sahne performansı hazırlandı.
- Performans küçük yaş gruplarına sergilendi.
Proje Sonuçları:
- Performans sergilendikten sonra izleyicilerin görüşleri alınmıştır. Böylece çocukların empati kurmaları sağlandı. Okul kamuoyunda didaktik değil, sanata dayalı bir performans projesinin olması özelikle öğrenciler üzerinde olumlu bir etki bırakmıştır. Özellikle gösteri anında seyreden öğrencinin de oyuncuya (çocuğa) dönüştüğünde insan haklarının yaşayarak öğrenilmesi kolaylaşmıştır.
- Çocukların çocuklara kavram öğretmesi etkin öğrenmeye katkı sunmuştur. Büyük öğrenciler öz tatmin duygusu yaşarken, küçük öğrenciler de öğretmen yerine abla ve abilerinden bir şey öğrenmenin keyfini yaşamışlardır.
- Ayrıca öğrenci velilerine http://www.egitimdehaklarimizvar.org web sayfasını kullanmaları için bilgilendirme yapılmıştır. Velilerden gelen geri bildirimler oldukça pozitif bulunmuştur.
- Drama performans yoluyla demokrasi eğitimi projesi, etkin ve katılımcı bir eğitim sistemi anlamında oldukça somut, uygulamaya ve katılımcılığa dönük bir çalışma olarak okulumuzda barışçıl öğrencilerin yetiştirilmesi açısından mikro ölçekli bir deneme olmuştur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder